Aktualności

IPA Olsztyn na na Międzynarodowym Turnieju Piłki Nożnej Policjantów „COPA DEL MAR” w Portugalii.

Drużyna IPA Region Olsztyn uczciła Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Święto Narodowe Trzeciego Maja na Międzynarodowym Turnieju Piłki Nożnej Policjantów „COPA DEL MAR” w Portugalii.

W dniach 30.04-04.05.2019 roku członkowie Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji IPA Region Olsztyn wzięli udział w jubileuszowym X. Międzynarodowym Turnieju Piłki Nożnej Policjantów „COPA DEL MAR”, który odbywał się w Portugalii. Na turniej ten zostaliśmy zaproszeni dzięki wygranemu przez nas w ubiegłym roku Pucharowi Świata w Chorwacji. To właśnie organizator tamtych zawodów w osobie byłego belgijskiego policjanta Marca Joos był bardzo ciekaw, czy wzorem poprzedniego roku kiedy to z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wypuściliśmy na półwyspie Istria w niebo 100 balonów z wizerunkiem orła, czymś znów go zaskoczymy.

W turnieju wzięły udział 33 drużyny z Europy, Afryki i Ameryki. Zostały one podzielone na kilka grup i kategorii. W naszej grupie było 6 zespołów. Przez fazę grupową z meczu na mecz się rozkręcaliśmy. W ekipie przybyli nowi zawodnicy, którzy okazali się wielkim wsparciem. Mankamentem było jednak to, iż pochodzimy z różnych jednostek województwa i gramy ze sobą sporadycznie. Mimo tego pierwszego dnia wygraliśmy ze Szwajcarami 4:0 i po zaciętych bojach z Ukrainą 2:0 oraz z Włochami 2:1. Następnego dnia rozegraliśmy dwa mecze, wygraliśmy z USA 6:0 i rozgromiliśmy Somalię 10:0.

Bilans naszych meczy przedstawiał się niesamowicie – 24 bramki zdobyte i tylko jedna stracona. To zrobiło duże wrażenie na naszych przeciwnikach i na nas samych. Wszyscy typowali nas na zwycięzców turnieju i my chyba też w to trochę za wcześnie uwierzyliśmy. Następnego dnia w ćwierćfinale spotkaliśmy się z bardzo silną reprezentacją Rumunii. Po 3 minutach prowadziliśmy 2:0. Mecz układał nam się znakomicie. Jednak kontuzje dwóch naszych zawodników oraz wycofanie już po 4 minutach bramkarza w drużynie przeciwników popsuły nam szyki. Nie potrafiliśmy wykorzystać stwarzanych sytuacji. Zamiast „dobić” rywala następną bramką pozwoliliśmy strzelić sobie jedną. Drugą straciliśmy na 2 minuty przed końcem spotkania. Był remis który doprowadził do rzutów karnych. Jak powszechnie wiadomo, jest to już loteria. Los na niej nam nie sprzyjał i zostaliśmy wyeliminowani z turnieju. Wiemy teraz jak czuła się nasza narodowa reprezentacja po przegranym w rzutach karnych ćwierćfinale w Euro 2016 z Portugalią. Tam też szybko po golu Lewandowskiego objęliśmy prowadzenie a bramka Sancheza doprowadziła w sumie do rzutów karnych. Wszyscy nas pytali, jak to się stało że główny faworyt do wygrania turnieju odpadł. Ale taka jest piłka, nieprzewidywalna. Jak widać nie zawsze lepszy wygrywa, czasami liczy się dyspozycja dnia i trochę szczęścia. Zostaliśmy sklasyfikowani na 6. miejscu. W ubiegłym roku w Hiszpanii na podobnym turnieju zajęliśmy 9. miejsce by potem świętować wygraną w Chorwacji. Może to więc dobra wróżba na nasz następny turniej.

Same zawody zostały zorganizowane perfekcyjnie. Poznaliśmy nowych przyjaciół, nawiązaliśmy nowe kontakty międzynarodowe. Marc zadbał by każdy miał choć trochę czasu na zwiedzanie chyba najpiękniejszego regionu Portugalii jakim jest Algarve. To najbardziej wysunięty na południe rejon tego kraju, usytuowany wzdłuż Oceanu Atlantyckiego. Znany jest przede wszystkim z niesamowitych piaszczystych plaż z wysokimi klifami z piaskowca. Zwiedziliśmy ich kilka w tym Praja Dona Ana oraz Ponta de Piedede w Lagos, które posiadają także naturalne tarasy widokowe zlokalizowane na szycie klifów, z których można podziwiać z wielu stron imponujące formacje skalne. Oczywiście odwiedziliśmy także chyba najsłynniejszą plażę w Portugalii – Praja de Benagil. Jest ona znana z groty do której można wpłynąć jedynie małymi łodziami lub wpław oceanem z pobliskiej plaży pokonując dystans około 200m. Widok jej wnętrza zapiera dech w piersiach, jest niesamowity. Ma ona około 20m wysokości a w jej sklepieniu jest naturalny otwór o średnicy około 8m przez który wpada do niej słońce. Daje to niezwykłe wrażenie dla wszystkich, którzy zdołają do jej wpłynąć. Zwiedziliśmy oczywiście także piękne portugalskie miasteczka w tym Faro, Lagos i Quarteirę. Pogoda dopisała i każdy z nas uważa wyjazd za bardzo owocny.

Nadmienić jednak należy, że staramy się w trakcie turniejów organizowanych za granicą nie zapomnieć o tym, że jesteśmy Polakami. Tak też było i tym razem. Drugiego maja w Dniu Flagi Rzeczypospolitej Polskiej obchodziliśmy to święto na boiskach rozwieszając wielką biało-czerwoną flagę. Tłumaczyliśmy uczestnikom zawodów jak ważny jest to dla nas dzień. Natomiast w Święto Narodowe Trzeciego Maja podczas zakończenia turnieju w trakcie wręczania trofeów rozdaliśmy naszym przyjaciołom z całego świata kotyliony w barwach narodowych naszej ojczyzny, które specjalnie przywieźliśmy z Polski. Wyjaśnialiśmy im, że się chwalimy w ten sposób drugą po korsykańskiej konstytucją uchwaloną w nowożytnej Europie, a trzecią w świecie po amerykańskiej. Gest nasz został entuzjastycznie przyjęty przez wszystkich obdarowanych.

Zaskoczyliśmy organizatora jeszcze jedną spektakularną akcją. W trakcie ceremonii zakończenia turnieju spontanicznie zaczęliśmy się wymieniać koszulkami w naszych barwach narodowymi z innymi drużynami. Akcja ta tak się wszystkim spodobała, że po kilkunastu minutach nie sposób było po koszulkach ustalić gdzie siedzi jedna drużyna z danego kraju. Organizator oświadczył, że dzięki nam właśnie powstała nowa tradycja turnieju „COPA DEL MAR”. Zaprosił nas już dziś na kolejny turniej, który organizuje w przyszłym roku nie wyobrażając sobie byśmy na niego nie przyjechali. Mówił, że daliśmy się poznać z jak najlepszej strony i że z nami jest po prostu weselej.

Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy nas wspierali i wspierają, to dzięki Wam możemy krzewić naszą narodową kulturę poza granicami kraju, możemy promować Warmię i Mazury oraz rozwijać naszą pasję, jaką jest gra w piłkę nożną. Jednak szczególne podziękowania składamy insp. Tomaszowi Klimkowi Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Olsztynie a także Marszałkowi Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Staroście Powiatowemu z Olsztyna oraz firmom KTK Polska, IMPEL S. A., Glob-Terminal z Braniewa, Warmińsko-Mazurskiemu Stowarzyszeniu Na Rzecz Bezpieczeństwa, Agroperfekt z Kisielic, Oddziałowi LOTTO w Olsztynie, KTM Wojciechowicz z Olsztyna, Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji z Olsztyna, Kombet z Działdowa, Geo-Mar ze Szczytna i Amex-Bączek z Susza.